پرسشها
نویسنده
چکیده مقاله:
پرسشها نوروافتالمولوژی دکتر مریم آلطه: چشمپزشک- فلوشیپ اکولوپلاستیک- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 1- کدامیک از موارد زیر در رابطه با رفلکس مردمک صحیح میباشد؟ مسیر عصبی مردمک، بدون سیناپس و بعد از عبور از جسم زانویی جانبی (Lateral Geniculate body)، در هسته pretectal ختم میشود. تقاطع رشتههای عصبی در کیاسما مسوول ایجاد رفلکس مردمکی متقابل (consensual) میباشد. رشتههای سمپاتیک مردمک از هسته فوقانی گردنی منشا میگیرند، در حفره جمجمه همراه با سرخرگ کاروتید داخلی حرکت میکنند و همراه با سرخرگ افتالمیک از راه سوراخ افتالمیک وارد اوربیت میشوند. مسیر عصبی میوز همراه با تطابق، قبل از مسیر عصبی میوز ناشی از تحریک نور، وارد هسته ادینجروستفال میگردد. الف) 3 و 2، 1 ب) 3 و 1 ج) 4 و 2 د) 4 هـ) هر 4 مورد 2- کدام یک از موارد زیر در رابطه با جدایی پاسخ به نور و نزدیکی (light-near dissociation) صحیح است؟ یافته کلیدی در تشخیص مردمک آرگایل رابرتسون، وجود میوز است. مردمک آرگایل رابرتسون، شایعترین یافته نوروسیفلیس است. شایعترین علت بروز سندرم مغز میان خلفی (dorsal midbrain) در کودکان زیر 10 سال، تومور غده پینهآل است. شایعترین علت سندرم مغز میانی خلفی در افراد بالای 60 سال، اسکلروز مولتیپل (MS) است. الف) 3 و 2، 1 ب) 3 و 1 ج) 4 و 2 د) 4 هـ) هر 4 مورد
منابع مشابه
پرسشها و پژوهشهاى بایسته قرآنى در زمینه خاستگاه شرور
گردآورى شمارى از پرسشهاى آغازین و چالشهاى پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآنپژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهاى شایسته بدانها بدهند. شمارى شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار مىبینند. شر تعریف مصداقى دارد نه مفهومى. شر به اخلاقى و فلسفى تقسیم مىشود و برخى شر را به عاطفى، طبیعى، اخلاقى و مابعدالطبیعى تقسیم مىکنند. عدهاى شر را به شرى که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان ب...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
جستوجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهاى علوم قرآنى است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامى است. نویسنده، نخست به موضوع وحى پرداخته و بحثهایى چون: کیفیت و حقیقت وحى، نوع رابطه پیامبران با وحى، حسى بودن یا تجربى بودن وحى، تحلیل روانشناسانه، جامعهشناسانه، عرفانى، عقلى و حسى وحى، تحلیل وحى از طریق خود وحى، محتواى وحى، تعارض علم و دین، آیا وحى تنها عهدهدار ارتباط خلق با خالق است یا نظامهاى عباد...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه فلسفه اخلاق
طرح مهمترین پرسشهاى حوزههاى گوناگون فلسفه اخلاق در راستاى دستیابى به ادراک و رهیافت خاص قرآنى در زمینه مباحثات نوین فلسفه اخلاق و داورى ارزشى رفتار است. پانزده محور این بخش عبارتند از: تعریف اخلاق، ارتباط دین و اخلاق، بنیادها و خاستگاه اخلاق، قلمرو اخلاق، منشأ احکام و قواعد اخلاقى، مفاهیم و قواعد اخلاقى، نقش و تأثیر ثواب و عقاب در انگیزشهاى اخلاقى، معیار و ملاک فضیلت اخلاقى، نسبیت و اطلاق...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه پلورالیسم
طرح پرسشهایى درباره سنجش نظریه پلورالیسم و پیامدهاى علمى و عملى آن از منظر قرآن است. نویسنده، پس از معرفى اجمالى پلورالیسم، در رابطه با نجات انسان سه دیدگاه انحصارگرایى، کثرتگرایى، و شمول گرایى رامطرح نموده سپس دیدگاههایى را درباره کثرت گرایى دینى آورده آن گاه پرسشهایى را براى شناخت دیدگاه قرآن طرح مىکند: 1- قرآن کدامیک از سه دیدگاه یاد شده را مىپذیرد؟ 2- آیا داورى قرآن نسبت به ادیان توحید...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه ایمان
طرح پرسشهایى درباره معناشناسى و شناخت حقیقت ایمان از دیدگاه قرآن است. نویسنده نخست حقیقت ایمان را بحث کرده هیجده تعریف درباره آن از متکلمان مسلمان مىآورد، سپس به بررسى آیات راجع به حقیقت ایمان مىپردازد، آن گاه از نقش گناه کبیره در زوال ایمان بحث کرده و دیدگاههاى متفاوتى را مطرح مىکند. درجات ایمان موضوع دیگرى است که مورد بررسى قرار گرفته و دیدگاههایى درباره آن بیان مىشود سپس پرسشهاى چند...
متن کاملپرسشها و پژوهشهاى بایسته قرآنى در زمینه تسامح و تساهل
طرح پرسشهایى در حوزه تسامح و تساهل از دیدگاه قرآن است. نویسنده، نخست تاریخچه پیدایش دیدگاه تسامح و تساهل دینى را در غرب مطرح نموده سپس تفسیرهاى گوناگون مسلمانان را از مسئله تسامح و تساهل دینى بیان نمود و در این راستا ده نظریه را مىآورد. آن گاه از مبانى تسامح دینى سخن گفته پنج مبنا براى آن برمىشمارد، در ادامه مبانى تسامح در نگاه غربیان را پى مىگیرد وچهار مبنا براى آن مىآورد. سپس مستندات ق...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه حقیقت معجزه
طرح پرسشهایى در مورد حقیقت معجزه از نگاه قرآن است. نویسنده به تبیین حقیقت اعجاز از دیدگاههاى مختلف پرداخته است. اشاعره در این زمینه معتقدند جهان آفرینش و نظام حاکم بر آن ضرورى نیست و خداوند مىتواند در عالم هرگونه تصرفى که مىخواهد انجام دهد و معجزه همین فوق عادت است. فلاسفه معجزه را خارق عادت مىدانند و مراد ایشان از عادت "سنتاللَّه" است. نظام آفرینش ضرورى است ولى معجزه خود سنتى الهى است نه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 1
صفحات 135- 138
تاریخ انتشار 2004-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023